===== Doprava tvarůžků ===== Na obchodu s tvarůžky se pravděpodobně od počátků výrazně podílely zejména olomoucké trhy a olomoučtí obchodníci. Prvními dopravci většího množství tvarůžků a na větší vzdálenosti se stali formani, kteří také prodávali tvarůžky cestou až do cílové stanice. Doznívání této tradice je ve zprávě je počátkem 20. století a nové možnosti pro tvarůžky přinesla rychlá výstavba železnic v posledních desetiletích 19. století. Pro drobné výrobce byla univerzálním pomocníkem {{:57_proutene_nuse.jpg?linkonly|nůše}} na zádech. [{{:57_proutene_nuse.jpg?200|Proutěná nůše}}] [{{:58_prostejov_trh_nuse_trakare.jpg?200|Trh v Prostějově s nůšemi a trakaři}}] ---- Vedle formanů se dochovaly zprávy i o řadě jiných dopravních prostředků. Z Topolan u Olomouce je kolem roku 1840 doložen dovozu tvarůžkářů do Brna trakařem, z Hněvotína vozil obdobně místní tvarůžkář svoje výrobky do Ostravy. Trakař se udržuje jako oblíbený dopravní prostředek i později při odvozu tvarůžků na nádraží nebo je používán drobnými prodejci při rozvozu po okolí. Když se rozšířilo používání kola a stalo se cenově přístupnějším, začali jej tvarůžkáři používat. Na kole si pro zboží do tvarůžkáren jezdili i drobní obchodníci. Zmínka je i o doprava "...motocyklem s loďkou..." a pro dovoz na kratší vzdálenosti sloužil ruční žebřinový vůz, někdy tažený - jako u řezníků či prodejců mléka - psem. Pro rozvoz po širším okolí se trvale užívalo vlastní nebo pronajaté {{:59_prostejov_rozvoz_tvaruzku.jpg?linkonly|koňské spřežení}}. Osobitý svět představovali drobní překupníci, kteří nosili tvarůžky v putnách na zádech - většinou po vesnicicích a obvykle volali ...tvarůžkê, kóskê, kóskê, tvarůžkê...". Drobní prodejci jezdívali i na trhy do velkých měst, hlavně do Olomouce a někdy - zejména z Loštic - si pronajímali i společný odvoz. Jídlem labužníků, ale především chudých zůstával tvarůžkový zlom - "kóskê", většinou volně balené, někdy prodávané v "kornótech" a většinou odhadem, "od oka" ("...za šestkô dala maminka bakôlô - tedy hromádku - kósků...", vzpomínají pamětníci). [{{:59_prostejov_rozvoz_tvaruzku.jpg?direct&200|Rozvoz tvarůžků firmy Rudolfa Holinky v Prostějově}}] ---- Oblíbeným způsobem dopravy se stala brzy železnice a pošta, také {{:60_jizdni_rad_lostice.jpg?linkonly|autobusy}}. Zásah do tradičního rozdělení dopravy přinesly {{:61_auto_wischnit.jpg?linkonly|automobily}}, které začali využívat velcí výrobci a nutili tak k podobnému postupu i menší, i když koupě auta byla někdy nad možnosti tvarůžkáře. Auta znamenala řadu výhod i při dovozu tvarohu a jeho nákupu i při dovozu jiných potřeb (přířezy na bedničky). Byla i symbolem moderní doby a atributem sociálním. [{{:60_jizdni_rad_lostice.jpg?200|Jízdní řád v Lošticích}}] [{{:61_auto_wischnit.jpg?200|Auto Wischnitzer}}] ---- {{goback>« Zpět}}